Proverbe romanesti

Imi plac foarte mult proverbele, mai ales cele romanesti, pentru ca dezvaluie atata intelepciune si sunt insiropate cu o incarcatura sufleteasca deosebita. Ne reprezinta, fac parte din bogatia si cultura noastra romaneasca. De aceea, m-am gandit sa adun cateva proverbe romanesti.

- Bogatul a gresit si saracul ii cere iertaciune. Aceasta vorba romaneasca este atat de adevarata, chiar si in zilele noastre. Sunt multi oameni bogati care il influenteaza chiar si pe cel mai necajit om de pe strada. Au pile si li se pare ca totul li se cuvine. Ei injosesc pe cei saraci si mai defavorizati, amuzandu-se pe seama lor. Ei considera ca banii inseamna totul, de aceea vor ca totul sa li se cuvina, chiar si scuzele, atunci cand nu este cazul. Cand un bogat lucreaza cu un sarac (s-ar putea sa se intample mai rar) si bogatul greseste, cel sarac care are mult bun-simt si nu vrea ca bogatul sa se simta stanjenit si umilit pentru greseala pe care a facut-o. Astfel de oameni intalnim din ce in ce mai rar si ar trebui sa ii apreciem. Ei nu sunt apreciati la adevarata lor valoare, dar totusi ei fac fapte bune nu pentru a fi apreciati, ci pentru ca au fost invatati de mici sa fie cu adevarat oameni. 

- Cine umbla cu traista cu minciuni n-o duce mult. Acesta este un proverb pe care l-am invatat inca de mica, legat parca de o alta zicala: „minciuna are picioare scurte”. De fiecare data cand noi mintim, trebuie sa ne gandim ca adevarul tot o sa se afle la un moment dat. Adevarul iese la iveala, deci, in orice imprejurime acesta invinge (precum in basme: binele invinge raul). Oricat de mult ne-am chinui noi sa ascundem anumite lucruri, ele tot vor iesi la suprafata, desi mai devreme sau mai tarziu.

- Se tine de cuvant, ca iarba de pamant. Sunt multi oameni care isi pastreaza astfel promisiunile facute. Din nou, acest proverb capata o insemnatate deosebita in zilele noastre. In viata de zi cu zi, observam ca multi dintre noi uitam ca facem anumite promisiuni si ca ar trebui sa le si respectam. De multe ori mi s-a intamplat sa uit ca am zis anumite lucruri si apoi am uitat de ele si nu le-am mai respectat. Chiar daca acele promisiuni nu erau grele si le puteam duce la indeplinire, neatentia m-a facut sa fiu uneori fara cuvant, ceea ce este foarte trist.  Bineinteles ca am invatat cu timpul sa fiu mai atenta la ceea ce spun si ceea ce promit, ca sa pot sa imi tin promisiunile pe care le fac.

- Iarba pe pamant astazi este…iar maine nu mai este…la fel si promisiunile unora, care nici macar nu incearca sa se tina de cuvant, sau nici macar nu isi cer scuze ca au uitat si s-au razgandit cu privire la promisiunea pe care au facut-o. Trebuie sa fim atenti cand promitem cuiva un lucru, pentru ca cei din jurul nostru ne inregistreaza vorbele; desi nu dorim sa ne ducem la capat angajamentul pe care l-am luat, trebuie sa facem acest lucru; astfel oamenii vor sti ca se pot baza oricand pe cuvantul nostru.

- Pofta vine mancand este un proverb care ma amuza. Tatal meu mi-l spunea atunci cand nu vroiam sa mananc. Copil fiind, ma jucam mult pe afara si, chiar inainte de masa, ciuguleam din prajituri sau mancam ciocolata. Astfel, la ora mesei nu imi mai era pofta de ciorba. Era si logic, nu? Cum sa mai manac ciorba, dupa prajituri? Astfel, tata ne zicea ca „pofta vine mancand” si ma punea sa gust numai zece linguri de ciorba, dar apoi terminam tot ce aveam in farfurie, iar acest proverb se adeverea.

- Este mai buna sanatatea decat toata bogatia este un proverb vechi.  De multe ori ne dorim sa avem bani, sa fim bogati, ca sa ne putem cumpara toate lucrurile pe care le vedem in vitrina magazinelor, desi nu avem nevoie intotdeauna de ele. Dar de multe ori, in goana aceasta de dorinta de a avea multi bani, lucram peste program, incepem sa ne stresam si vedem cum sanatatea noastra scade, scade, si tot scade. Vedem cum devenim din ce in ce mai bolnavi, ca nu mai avem cum sa ne recuperam sanatatea si am alergat dupa lucruri care nu au valoare. In momentul in care realizam greseala, timpul inapoi nu-l putem da; am vrea sa avem acele momente dragi alaturi de familie, cand eram toti sanatosi si bucurosi. Am da toti banii pe care i-am agonisit pentru a ne recupera sanatatea, dar aceasta, din pacate, nu se gaseste nicaieri de cumparat. Nu poti sa vindeci cancerul in faza terminala cu bani, nu poti sa cumperi inima noua cu bani. Nu poti sa vindeci boala Alzeimer cu bani nici bolile psihice, si asa sunt multe alte maladii de care nu te poti scapa cu ajutorul bani. De aceea, este indicat sa pretuim sanatatea atunci cand o avem si sa ne bucuram din plin de ea!